maandag 29 augustus 2011

Flexitariër Rex

Natuur & Milieu doet haar best om mensen te bewegen flexitariër te worden. Een nobel streven al doet de term me erg denken aan - gelukkig* - reeds lang uitgestorven heel enge besten. Vandaag heb ik voor het eerste een blik geworpen op hun website.

Het stemde me niet heel erg vrolijk, als ik eerlijk ben, zelfs geen sikkepit vrolijk. Op die website is een zogenaamde winkel, met alle mogelijke producten voor flexitariërs. Dat is een goed idee, want minder vlees gaan eten is en blijft een hele opgave. Naast plantaardige producten biedt de virtuele winkel 'deels dierlijke' producten aan. Uiteraard stelde het me teleur dat er geen categorie 'dierlijk' was, want een flexitariër is geen vegetariër en als je dan tóch vlees eet, doe het dan goed.

Enfin, toch maar een blik geworpen op de deels dierlijke producten. De selectie lijkt een doorzichtige poging om mensen voorgoed te laten afzien van het eten van alles waar vlees in zit. Wat een treurigheid. Leverworst en grillworst waarbij een deel van het vlees is vervangen door iets plantaardigs. Het voordeel schijnt bovendien te zijn dat er minder vet in zit. Het komt mij voor als sompig barakkenvoer.

Wat verder heel bedenkelijk is, is dat het producten zijn waarvoor gebruik gemaakt wordt van separatorvlees. Ik zou zeggen dat een echte flexitariër zijn best moet doen een positieve bijdrage te leveren aan de Nederlandse eetcultuur. Dus minder vlees, maar dan wel beter. Dus zeker geen vlees kopen met een totaal onduidelijke herkomst. En als je dan vlees eet, doe het dan in een pure vorm, weet waar het vandaan komt, weet dat de dieren goed zijn behandeld, er geen gebruik is gemaakt van antibiotica als groeibevorderaar, dat de boer een eerlijke prijs heeft gekregen enzovoort.

Ik heb Natuur & Milieu dus voorgesteld om als extra categorie toe te voegen 110% dierlijke producten. Dat is natuurlijk een doortrapte en opzichtige manier om MijnKoeJouwKoe en De VrijeKoe te promoten, maar ik kan daar dan ook acht achter staan. Bovendien streven we er ok echt naar om mensen minder vlees te laten eten - zie ook de recepten - want we hopen dat deelnemers straks liever geen vlees eten dan vlees van een andere dan hun eigen koe.


*- Mijn jongens denken daar heel anders over

3 opmerkingen:

  1. "De GoodBite Cordon Bleu is gevuld met vegetarische ham en kaas,"

    Vegetarische ham??? Dus het is waar, de aliens zijn onder ons. En de Nederlanders lepelen dat op, ja?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik had het wel gezien, maar ik ben er gemakshalve en in het kader van mijzelf niet ontziende zelfbescherming maar even vanuit gegaan dat er niet stond wat er stond. Ik zal ze vandaag wel even bellen. Daar kijk ik niet echt naar uit, want vrees dat ik wederom zal stuiten op een muur van in formalistisch jargon vervat onbegrip. Wordt dus vervolgd...

    Overigens vroeg ik me wel af waar de vegatarische ham in gestopt is. Vegetarische of veganistische kip?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inmiddels met Goodbite gesproken en die gaven aan dat de kaas vegetarisch is omdat er geen stremsel wordt gebruikt dat een dierlijke herkomst heeft (lebstremsel stierkalveren). En bij wat die vegetarische ham betreft, dat is gewoon een vegetarisch product. Het betreffende product hoort dus niet thuis onder "deels dierlijk". Ik heb ook Natuur & Milieu gebeld en die gaven aan dat ik morgen een antwoord per mail kan verwachten.

    BeantwoordenVerwijderen