vrijdag 12 augustus 2011

Van de stadslandbouw en de apple

Het idee van stadslandbouw stimuleert mensen met een economische levensvisie om hun scepsis ruim baan te geven. Het kan niet uit, het levert te weinig volume op om ertoe te doen, je moet niet willen concurreren met de grote spelers, het is economisch niet duurzaam, we kunnen niet terug naar ot-en-sien, het is niet realistisch enzetera & etcovoort.

De argumenten zijn van een ontmoedigende logica. Daarnaast klinkt stadslandbouw van nature al als een contradictio in terminis.

De beschreven scepsis lijkt echter gebaseerd op de logica van de econoom die denkt dat mensen economische eenheden zijn die zich alleen laten leiden door rationeel-economische overwegingen. De logica van de econoom bij IBM die jaren geleden, schaterlachend, het idee van de PC naar de prullenbak verwees.

Grote veranderingen komen niet zelden voort uit kleine initiatieven van gedreven mensen die denken dat het anders kan en die gewoon ergens op een zolderkamer of in een garage beginnen. Dat zou in het geval van stadslandbouw ook kunnen. De garage of de zolder is dan een achtertuin, parkje of braakliggend terrein en wie weet wat er dan gebeurt.

Neem het voorbeeld van het bedrijf dat sinds deze week het meest waardevolle bedrijf in de wereld is, groter dan oliegigant ExxonMobil. Ooit ergens in een garage begonnen, al talloze malen door de deskundigen afgeschreven als te onorthodox, te speels, te duur, te soft, geen partij voor de grote spelers.

Steve Jobs heeft zich niet laten ontmoedigen door de orakelende economen met hun spreadsheets en ik denk dat de mensen die van mening zijn dat er een alternatief moet komen voor het huidige systeem, waarbij een handjevol grote 'spelers' de voedselmarkt bepaalt, zich ook niet moeten laten ontmoedigen.

Natuurlijk gaat elke vergelijking mank, maar dat dit voorbeeld is een landbouwproduct als logo en ergens maakt het toch een beetje minder mank...

Voor iedereen die zich af en toe toch een beetje laat ontmoedigen, is een bezoek aan TEDxDordrecht een regelrechte aanrader, met name vanwege de 'talk' van Richard Stomp, chief wow officer van WowIdeas. Hij daagt iedereen uit zelf ook chief wow officer te worden.

Stem op ons project voor de ASN Bank Wereldprijs!
Wij maken met ons project Jouw Koe mijn Koe kans op de ASN Bank Wereldprijs van € 10.000,-.
Stem hier op ons project voor de ASN Bank Wereldprijs.

Kijk voor andere blogs ook op Blogspot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten