dinsdag 30 augustus 2011

Vegetarische ham

Je zou je er bijna boos over maken, maar bij nader inzien is dat nergens voor nodig. Zeg tegen mij schouderham en ik ben volgaarne bereid om schuimbekkend te oreren over consumentenbedrog en laaghartige schurken, maar vegetarische ham, dat mag van mij.

De reden is vrij simpel. Ik ben van mening dat iedereen die niet comateus is, weet dat ham afkomstig is van een dier en dus dat vegetarische ham geen perfide poging is om ramsjvlees te verkopen tegen een onnatuurlijk aantrekkelijke marge. Er wordt zelfs geen poging gedaan om de indruk te wekken dat het gaat om vlees. Dus als je vegetarische ham koopt, dan koop je bewust iets raars en als je na consumptie beteuterd roept dat het helemaal geen ham was en best wel vies, reken dan niet op mijn medelijden. Zo kan ik ook geen compassie voelen voor mensen die aan piramidefondsen meedoen en dan bedrogen uitkomen. Ja sorry, maar ik ben van nature een hardvochtige plurk.

Zo vind ik overigens ook dat je op een colafles geen label hoeft te plakken om duidelijk te maken dat er veel suiker in zit en het geen bijdrage vormt aan een gezonde of sportieve levensstijl. Van gebak weten we ook dat je dat niet elke dag moet eten. Maar dat weet ieder normaal mens.

Zo snap ik tevens niet waarom rookwaren worden ontsierd met potsierlijk waarschuwingen over de nadelige effecten van roken. Mensen die dat nu nog niet weten kunnen hoogstwaarschijnlijk niet lezen en dus is dat je reinste symboolpolitiek. En kennelijk leidt het ook niet tot lagere omzetten, want van enig verzet onder de sigarettenfabrikanten is niks merkbaar.

Maar waar ik niet goed tegen kan zijn pogingen om winstmarges te verhogen over de ruggen van consumenten en primaire producenten heen. De industrie noemt zulke 'inspanningen' waardevermeerdering, maar meestal is precies het tegendeel het geval. Goede ingrediënten worden vervangen door goedkopere van matige kwaliteit en om het kwaliteitsverlies te verhullen wordt kwistig gebruik gemaakt van suiker, zout en andere smaakversterkers, aroma's etc. Daarnaast wordt de verpakking opgeleukt met gezellige exotische moekes, noeste arbeiderstypes, arcadische landschapjes en een jong gezinnetje of wat. De volautomatische productielijn wordt vervolgens ingesteld op "ambachtelijke uitstraling" en meuk wordt leuk, althans voor de aandeelhouders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten