maandag 14 november 2011

Ach, wetenschap...

Vorige week had ik een soort van aanvaring met ene Lars Charas, die met veel aplomb dingen beweert die mij volkomen onzin lijken. Zo noemt hij dierenwelzijn een erg Nederlandse discussie en dus niet relevant als het gaat om duurzaamheid.

Verder is hij zeer uitgesproken in zijn mening dat rundvlees slecht is en kippenvlees veel en veel beter. Zo zou het onder andere veel beter zijn op gebied van water- en energieverbruik. Uiteraard is de baarlijke onzin en het product van oversimplificatie. Koeien in natte polders die nauwelijks worden bijgevoerd en die geen soja consumeren, scoren op die gebieden eerder beter dan slechter dan (scharrel)kippen.

Maar dat is nooit onderzocht
Ik liet de heer Charas weten dat hij appels met peren vergelijkt omdat er nogal wat verschil is tussen de ene koe en de andere. De heer Charas antwoordde, met nauwelijks verholen dedain, dat mijn oprisping gekleurd was door mijn economische belangen... In elk geval bleek hij niet van zins zijn Olympus te verlaten om inhoudelijk op mijn argumenten in te gaan. Zijn enige inhoudelijke argument kwam erop neer dat hij mensen kende die het met hem eens waren.

Vandaag stond meneer Charas weer in Trouw. Wederom tenenkrommend en je vraagt je af hoe een zichzelf respecterende krant er toe komt een dergelijke charlatan aan het woord te laten. Dit keer beweert de beste man van alles over paddenstoelen en dat biedt wederom een onthutsend kijkje in 's mans psyche. Zo beweert hij met veel aplomb dat wilde paddenstoelen vol van smaak zijn en een stevige beet hebben. Hij vermoedt dat dat samenhangt met de eiwitten, 'maar dat is nooit onderzocht'. Verder komt hij met een recept met kaas. Uiteraard moeten we geen koeienkaas nemen, maar geitenkaas. Waarom zegt hij er niet bij, maar hij geeft wel aan dat voor kaas hetzelfde geldt als voor vlees...

Gelukkig bestaat China
Hij kan het ook niet laten iets te roepen over voedselveiligheid. Zo geeft hij aan dat sommige producten niet meer mogen als we ze lang de huidige wetenschappelijke meetlat leggen. Maar veel producten eten we al eeuwen en 'Voedselveiligheid is het best gewaarborgd binnen traditionele eetculturen...' Nadere uitleg is kennelijk overbodig, maar ik kan er geen touw aan vastknopen..

Nog niet genoeg? Als je noten, paddenstoelen en peulvruchten eet heb je geen vlees nodig, mits je ze in een goede mix verwerkt, volgens Charas. 'Hoe die [mix] er precies uitziet, weet  niemand. Er is nauwelijks onderzoek naar gedaan.' En tenslotte blijkt er in Bhutan een op wilde paddenstoelen geënte economie te bestaan. 'Helaas is er in de westerse wereld onvoldoende vraag naar. Maar gelukkig bestaat China..' Het kan allemaal de schuld van de journalist zijn of van de redactie, dat deze meneer zo vaag uit de hoek komt. Maar, mijn mailcorrespondentie doet echter vermoeden dat de journalist in kwestie een zware dobber heeft gehad aan deze persoon.

Helaas word ik weer ernstig aan het twijfelen gebracht als ik pagina 6 en 7 van het zelfde katern lees. Twee volle pagina's over ene Lynne McTaggart, met als kop 'Wetenschap is ook maar een verhaal'. Ze schreef een boek 'over de gevaren van kindervaccinatie' en een handboek over alternatieve manieren om kanker te bestrijden. Tja, denk ik dan, gras eten, Jomanda? Treurig Trouw.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten