donderdag 3 november 2011

Voedselveiligheid

Zie: www.hoeveelsuikerziterin.nl
Zojuist heb ik met een half oog naar een filmpje over voedselveiligheid gekeken. Met een half oog omdat ik ernstig werd afgeleid. Ik heb namelijk zo mijn ideeën over dingen - lang niet over alles gelukkig - en soms leiden die ideeën ernstig af. Ditmaal werd ik dus weer eens ernstig afgeleid want over voedselveiligheid heb ik ernstig afwijkende ideeën

Bij voedselveiligheid gaat het bijna altijd over zaken waar je acuut ziek van wordt. In een heel enkel geval wil het nog wel eens over een vreemde stof gaan waar je op termijn een aandoening van kunt krijgen (dioxine, pcb's, groeihormonen), maar meestal gaat het over ziektekiemen zoals salmonella, listeria en ander microbiëels.

De gemene deler is dat het zaken zijn die onbedoeld in het eten zitten. Niet dat clenbuterol zomaar spontaan in vlees terecht komt of dat antibiotica die leiden tot resistente bacteriestammen tot de natuurverschijnselen gerekend kunnen worden, maar ze worden niet toegevoegd opdat we deze zaken consumeren.

Kilo's lichter
De EU pompt miljarden in de landbouw of in de voedingsindustrie, dat wordt me nooit helemaal duidelijk, om de voedselveiligheid te verhogen. Daarbij gaat het met name om hygiëne en dat snap ik niet zo goed. Natuurlijk is het erg dat er mensen doodgaan aan een salmonella-infectie of listeria, maar goed beschouwd komt dit maar heel weinig voor. De meeste mensen komen met de schrik vrij en zijn na afloop wat kilo's lichter.

Tegenover die betrekkelijk zeldzame gevallen staat een enorme toename van mensen met overgewicht en obesitas. Dit leidt tot tal van aandoeningen die ertoe leiden dat mensen eerder dood gaan en minder jaren in goede gezondheid slijten. Dat dit de maatschappij veel geld kost en veel ellende oplevert zal duidelijk zijn.

Voor een deel wordt de toename van overgewicht veroorzaak door het kwistige gebruik van suiker. Suiker dat men vaak ongemerkt binnenkrijgt in de vorm van sluipsuiker. Ongemerkt, bijvoorbeeld omdat je niet verwacht dat er suiker in de zoutjes zit of omdat de verpakking gezondheid suggereert of omdat er vertrouwenwekkende labels op staan. Je zou verwachten dat de overheid daar tegen optreedt en mensen helpt een bewuste keuze te maken (een 'echte bewuste keuze). Immers je mag verwachten dat de grootste problemen de meeste aandacht krijgen, maar helaas. En waarom? We kunnen slechts gissen.

Al met al blijft het raar dat er wel veel aandacht is voor onbedoelde ziekmakers, maar dat elke fabrikant met een gerust hart suiker mag toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten