zondag 8 januari 2012

Spar parasiteert

Boerenbedrog krijgt een nieuwe betekenis
Streekproducten bestaan niet en dat heeft de Spar heel goed begrepen. Immers, elk product komt uit een streek, maar de ene streek voegt wat toe aan de beleving en over de andere streek (zeg de Maasvlakte) kan je maar beter zwijgen.

Na een aarzelende start geeft Spar nu vol gas met Spar uit de streek. Er is nu zelfs tandbederf uit de streek te koop.. in de vorm van kaneelkussentjes e.d. Denk bij streek overigens niet meteen aan lokaal, tenzij je bereid bent wel heel ruim te denken. Denk ook niet aan ambachtelijk en kleinschalig.

Ik wijdde al eerder een blog aan dit fenomeen met als titel Uit de Rotstreek. In feite parasiteert Spar op het imago van het streekproduct en dat doet ze op een wel heel cynische wijze. Dat imago is door ambachtelijke, bonafide kleine producenten heel langzaam opgebouwd en als het aan de spar ligt gaat ze daar maximaal van profiteren ten koste van diezelfde kleine producenten. Een onvervalst staaltje van parasitisme dus van Spar (Sparasitisme).

Ik moet toegeven ze doen dat heel slim. Ze kopen bijvoorbeeld eieren in van een gangbare boer die aan scharreleieren doet. U weet wel, 17 kippen per vierkante meter, afgeknipte snavels en een ster van de Dierenbescherming wegens beter leven... De doos krijgt een mooie wikkel met een tevreden lachende boer erop die verliefd naar wat kippen kijkt.

De slimmigheid zit hem echter niet zozeer in de verneukeratieve plaatjes, maar in de prijs. De eieren zijn per doos €0,10 duurder dan biologische. Als dat geen pure winst is... nee, niet voor de boer (lijkt mij althans zeer onwaarschijnlijk) en al helemaal niet voor de kip. De consument denk tijdens zijn jachtige supermarktbezoek niet minder dan een goede daad te verrichten. Hij ziet een etiket van de dierenbescherming inzake beter leven ziet daarnaast een doos biologische eieren die goedkoper zijn. Het ligt voor de hand te denken dat de duurste eieren de meeste maatschappelijk winst opleveren en dus kiest de consument die het beste met de wereld voor heeft voor de duurste eieren.Maar de enige die er echt bij wint is uiteraard Spar zelf.

2 opmerkingen:

  1. Laat me beginnen te schrijven dat ik kritische reacties erg waardeer en aanmoedig. Het houdt ons allemaal scherp, en het is belangrijk te weten wat consumenten vinden.

    Na het lezen van deze blog vind ik het echter een gemiste kans dat er niet de moeite is genomen om vooraf contact te zoeken met Spar (hoor en wederhoor - toch). Jammer, want er staan nu een aantal zaken geschreven die niet kloppen en het verhaal wordt eenzijdig belicht. In het artikel lees ik bij de schrijver in ieder geval een passie voor eerlijke voeding en dierenwelzijn.

    Graag nodig ik je daarom uit om samen met ons een bezoek te brengen aan de kippenboer om persoonlijk met hem kennis te maken en zelf zijn toewijding en de leefomstandigheden van de kippen te ervaren. Ik ben er van overtuigd dat je er na het bezoek een ander gevoel of andere kijk aan overhoudt.

    Spar holding BV
    Jan-Hein van Spaandonk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jan-Hein,

      Ik neem je uitnodiging graag aan. Het vergt wel wat veel kilometers, maar ik heb zojuist een lang gesprek gevoerd met een redacteur van de Boerderij over eieren, eierprijzen, kooi-eieren NOP-eiernoteringen etc.

      Overigens zou ik je willen voorstellen alvast aan te geven op welke punten mijn verhaal niet klopt. Zoals ik jullie de maat neem, mag je mij ook de maat nemen. (ook een vorm van Fair Trade).

      Ik probeer je in de loop van de middag te bellen.

      Met vriendelijke groet,

      Lex

      Verwijderen