dinsdag 20 december 2011

Een hand komt uit een graf omhoog

Ook in stemmig zwart leverbaar
Een hand komt uit een graf omhoog. Het blijkt een doodgraver die kennelijk in het gat is gevallen. Een lijkauto is vastgeraakt in het grind op een begraafplaats. De mannen van de uitvaartonderneming staan er beteuterd bij te kijken. Even later zien we ze staan kijken naar een knalrode vrachtwagen voor zwaar transport. Eén van de mannen vraagt, 'En als we hem nou in het zwart willen?' Daarop volgt een sonore voice-over, 'Steeds meer Nederlanders overlijden aan de gevolgen van overgewicht.' Dit scriptje stamt uit 2000.

Vandaag lees ik: 'Een dik jongetje loopt eenzaam over straat. In een verlaten speeltuin klimt hij op een wip, die bij gebrek aan tegenwichtbrengende vriendjes prompt naar beneden klapt. Een voice-over zegt: "Steeds meer kinderen gaan gebukt onder hun eigen gewicht". Het blijkt een fragment te zijn uit een spotje van AGIS. Het commentaar erop is niet mals. Zelf vond ik het wel grappig, zo'n deja vu.

Niet veel later sabelt Asha ten Broeke het voorstel van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg neer. Ze vermoedt dat het advies het gevolg is van alcoholische beneveling. Zelf vermoedde ik een meer chronische cognitieve aandoening, maar ook dit behoort tot de mogelijkheden en zelfs een combinatie valt niet uit te sluiten.

Asha meldt verder dat onderzoeker Wilma Waterlander van de Vrije Universiteit onderzoek heeft gedaan naar het koopgedrag van mensen. Daaruit bleek dat indien groenten en fruit aantrekkelijker worden geprijsd, ze ook meer worden gekocht door mensen met lage inkomens. Maar, supermarkten houden de prijs van groente en fruit kunstmatig hoog, aldus Waterlander op BNR Nieuwsradio. Zo compenseren ze voor de krappe marges op onder meer bier en koffie

Het wrange van het geheel is natuurlijk dat die marges niet alleen hoog zijn omdat de verkoopprijs relatief hoog is, maar ook omdat de inkoopprijs heel laag is. Vandaag bijvoorbeeld las ik weer ergens dat uienboeren tussen de €0,01 en €0,015 per kilo krijgen. Gelukkig wordt de consument beschermd tegen dergelijke schokkende prijsschommelingen...

Al met al is het een ingewikkeld probleem. Grote producenten van bijvoorbeeld bier en koffie kunnen druk uitoefenen op supers. Ze stimuleren de vraag naar hun merkproducten via reclame en acties. Individuele boeren kunnen dat niet. De hebben geen merk, hebben geen macht, hun producten zijn volkomen inwisselbaar voor die van hun collega. De klant merkt er niks van of hij de uien van boer "A" of boer "B" koopt, hij merkt er niks van of de inkooporganisatie €0,01 betaalt of €0,50. Ondertussen moeten de supers ook geld verdienen, voor de banken, voor de aandeelhouders en ga zo maar door. De druk voor de supers om verlies of minimale marges op koffie en bier goed te maken is dus groot.

Het enige wat ik vandaag kan verzinnen dat de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg voorlopig maar beter even stopt met het geven van advies. Misschien niet heel constructief, maar wel beter voor mijn bloeddruk.

1 opmerking: