donderdag 2 oktober 2014

Bingo! Mayo en tóch gezond

We wilden iets schrijven over duurzaamheid en eten. We hadden al een nieuw begrip verzonnen, 'culinair verantwoord ondernemen'. En toen bereikte ons een blog die in onze ogen niet echt duurzaam te noemen was. Een advertorial-blog, we wisten niet dat het bestond.

In een flits van menselijke zwakheid waren we wel even jaloers: waarom zíj wel en wij niet? En hoeveel zou dat opleveren? Maar aan de andere kant, het was wel een zwak verhaal, mogelijk dat de objectiviteit toch iets had geleden onder invloed van de euro's... En was dat nou niet net het probleem met culinair verantwoord ondernemen?

Teken aan de wand
Het blog ging over het vinkje c.q. Ik Kies Bewust, de strekking was behoorlijk positief. Iedere producent moest en kon zich erbij aansluiten. Maar, de blogster in kwestie had iets meer dan 1.200 woorden nodig om uit te leggen waarom dat vinkje een zegen is voor de mensheid. En dat lijkt ons een teken aan de wand.

Maar verder schijnt het allemaal heel erg verantwoord, de wetenschap staat erachter, de regering vindt het ook goed, evenals de diëtisten en iedereen kan er aan meedoen. Voor slechts €1.800 per jaar ben je van de partij. Trouwens, de meeste bedrijven die meedoen (zo'n 60%) zijn hele leuke kleine bedrijfjes. Althans volgens de betaalde blogster.

Voor echt kleine bedrijven is €1800 trouwens best veel geld, waarbij het de vraag is of het een verstandig besluit zou zijn, gezien het imago van Ik Kies Bewust.

De gejaagd boodschappende medemens
Het kan aan ons liggen, maar wij hebben die kleine bedrijfjes niet op de betreffende pagina van het vinkje kunnen vinden (niet één)*. Uiteraard wel de usuals suspects als Arla, Albert Heijn, Heineken (?) en Unilever. Minder bekende namen gaven ons aanvankelijk hoop, maar dat blijken bedrijven die voor derden produceren of die ook bij nadere bestudering vaag blijven over wat ze doen. De foto's van indrukwekkende industriële installaties geven echter niet direct de indruk van klein. Voor als u zelf wilt factchecken klik dan hier.

We moeten bekennen dat wij zelf niet onbevooroordeeld zijn als het om Ik Kies Bewust gaat. Onze eerste ervaring met Ik Kies Bewust was toen een stagiair ons vol trots liet zien hoe bewust hij ontbeet. Het was een drinkontbijt van Hero met een vinkje. Na een blik op de achterzijde konden we aangeven hoeveel suiker er in het kleine flesje zat (twee vingers). Daar schrok hij toch wel van.

Het 'vinkje' zet mensen makkelijk op het verkeerde been. Juridisch kan de stichting - zonder winstoogmerk - niets worden verweten. Ze suggereren echt niet dat je gezond wordt van 'hun' brood of mayonaise, maar geven slechts aan dat het binnen het segment een optimale keuze is (qua gezondheid). Goed hanteerbare termen voor een doorgewinterde jurist, logicus of exegeet, maar werkt zoiets voor de gejaagd boodschappende medemens? Die denkt, 'Bingo! Mayo en tóch gezond.' Best slim, zulke marketing.

*We hebben niet alle bedrijven gecheckt, maar slechts gekeken naar onbekende namen (34 op een totaal van 91 deelnemers). Van die 34 hebben we er aardig wat onder de loep genomen, maar we hebben ze niet allemaal bekeken of kunnen bekijken, want een aantal links bleek niet te werken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten