donderdag 9 juli 2015

Joris de ZZp'er van de dwangconsumptie

Twee berichten over melk op één dag. Volgens het ene drinkt de Nederlander steeds minder melk, het andere gaat over de voorman van de Britse melkveehouders die heeft besloten te stoppen met zijn bedrijf omdat hij er geen toekomst meet in ziet. Hij verwijt de supermarkten dat ze van melk een weggooiproduct hebben gemaakt.

Volgens het andere voldoet het product melk niet meer aan de eisen van de moderne consument. Die wil namelijk:
  • Gezonde en lekkere verwennerijen
  • Customized producten die melk eenvoudiger verteerbaar maken of andere toegevoegde gezondheidsvoordelen bieden
  • Dranken voor on-the-go consumptie of als snackmoment tussendoor
  • Pure, natuurlijke of biologische zuivelproducten
Allergische uitslag
Hoewel we immer weer allergische uitslag krijgen van dit soort lijstjes en onze gedachten fladderen tussen, 'het zal wat' en 'zijn ze nou helemaal van de pot gerukt'... is het niet helemaal onzin wat er staat.

In feite draait het maar om één woordje, de rest kunt u type-exen. Dat ene woordje is lekker(e), want dat is het grote probleem met melk. Melk kampt namelijk met een zorgvuldig opgebouwd imagoprobleem als het om lekker gaat. Dat begon al met de schoolmelk en Joris Driepinter, waarbij kinderarbeid werd gelegitimeerd om iets te doen aan de toen bestaande melkplas.

Warm met klontjes
En als er nu iets is wat goed is om iets vies te gaan vinden dan is het wel dwangconsumptie. De mensen die de schoolmelk nog hebben meegemaakt (warm met klontjes of half bevroren en geschift) bewaren daar allesbehalve warme herinneringen aan. Daarnaast is er geen supermarkt te vinden die melk voor iets anders gebruikt dan voor prijsstunts. Het lijkt haast wel over er tussen melk en het begrip lekker een cordon sanitaire is aangelegd.

De quotes (uit de Tetra Pak Dairy Index 2015) lijken - op dat ene woordje na - het imagoprobleem alleen maar te bestendigen. Met een zekere weerzin halen we aan, "eenvoudiger verteerbaar maken", "toegevoegde gezondheidsvoordelen", "on-the-go-consumptie"... Als je al van plan was een lekker koel glas melk te nemen, ga je je nu serieus op het achterhoofd krabben.

Misschien moeten we eerst maar eens beginnen lekkere melk op de markt te brengen, melk die niet is ontdaan van vetten, gehomogeniseerd, eindeloos gemengd, waar alle natuur- en seizoens en andere invloeden uit zijn gehaald. Als we tientallen meters wijnschappen hebben in de winkels (toch ook een natuurproduct, maar waaraan voor de 'waardevermeerdering' geen kilo's suiker en chemische aroma's aan toegevoegd worden) waarom dan geen melk met terroir of zoiets?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten