woensdag 5 maart 2014

Hoe MVO is FOODbazar?

Misschien is dit onverdund blogmisbruik, maar wat moet moet. Bovendien vinden wij dit wel een fijn medium om wat dieper op een bepaalde materie in te gaan. Ditmaal dus de vraag wat er MVO is aan FOODbazar. En ja, wij zitten ook achter datzelfde FOODbazar, dus tot deze zin was er sprake van een stiekeme belangenverstrengeling.

Op het eerste gezicht lijkt FOODbazar een doorzichtig opzetje om geld te verdienen. FOODbazar geeft afzonderlijke webwinkels een platform waarmee ze makkelijker hun klanten kunnen bereiken. Door de krachten te bundelen op gebied van logistiek besparen ze op kosten en een deel van dat verschil komt terecht op de bankrekening van FOODbazar.

Iets banaals als transportkosten
De grap is dat alle deelnemers impliciet reclame maken voor elkaar. Op die manier komen hun producten in het vizier van een veel grotere doelgroep. Daarnaast kunnen klanten in een keer bij verschillende webwinkels inkopen. Zo kunnen ze de transportkosten spreiden over meerdere producten, als ze die überhaupt nog moeten betalen. Dat voorkomt weer dat klanten af op iets banaals als transportkosten die soms hoger zijn dan het gewenste product.

De website is verder volledig doorzoekbaar en helemaal state-of-the-art en voorzien van een bestellapp en een facebookwinkel. Dat zijn van die zaken waar de individuele webwinkelier alleen maar van kan dromen. Bovendien zorgt het platform zelf ook voor traffic door elke dag een andere webwinkel te promoten en door veel te investeren in sociale media.

Geen schijn van kans
Tot nu toe klinkt het allemaal heel erg Nyenrode University, win-win, business case, AEX. Maar toch steekt het allemaal net wat minder cynisch in elkaar. Het doel is namelijk dat FOODbazar een wezenlijke bijdrage gaat leveren aan de culinaire biodiversiteit van Nederland.

Dat klinkt wellicht wat hoogdravend, maar wat we willen is dat ook de kleinere initiatieven een overlevingskans krijgen. Momenteel is het zo dat de kleine aanbieders van verantwoord eten en drinken geen schijn van kans hebben om te overleven. Immers, ze hebben geen geld om voldoende aan marketing en communicatie te doen, ze hebben geen schaalgrootte waardoor hun inkoop én productie relatief duur is en ze willen geen water bij de wijn doen als het om kwaliteit gaat. Bovendien moeten ze kosten als certificeringen zien terug te verdienen over veel kleinere aantallen.

Met FOODbazar zorgen we ervoor dat ook de kleinere initiatieven kunnen overleven. Dat zij hun klanten blijvend kunnen voorzien van bijzondere producten die ambachtelijk worden bereid of die direct afkomstig zijn van boeren die er voor hebben gekozen hun bedrijf klein te houden. Op die manier houd FOODbazar het (voedsel)landschap afwisselend en aantrekkelijk en wordt voorkomen dat we overal en altijd alleen nog maar telkens dezelfde producten uit dezelfde fabrieken tegenkomen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten