woensdag 5 oktober 2011

Noten

Sommige delen van de tuin zijn haast onbegaanbaar. Bij elke stap kraakt er een noot onder je voeten. Ik heb al ernstige pogingen gedaan om walnoten om te zetten in walnotenolie, maar ondanks de Piterba oliepers is dat een moeizaam proces. Het leidde overigens wel tot heerlijk ruikende pulp.

Die pulp herinnerde me aan heel erg lekker koekjes die ik ooit, heel lang geleden heb gemaakt. Het is een recept uit Mastering the Art of French Cooking van Jullia Child en Simone Beck. En omdat ik wel wat beters heb te doen vandaag, heb ik het maar even vertaald en bewerkt.

Les Croquets Denison
50 gr walnoten
50 gr geroosterde hazelnoten of geblancheerde amandelen
- amandelen groeien niet in mijn tuin en vandaar dat ik de voorkeur geef aan hazelnoten -
100 gr poedersuiker
1,5 tl kirsch
de geraspte schil van een halve citroen
2 à 3 eetlepels eiwit

Maal alle noten fijn in een blender en doe ze over in een kom. Voeg de suiker, kirsch, citroenschil en twee eetlepels eiwit toe. Doorroeren - met een pollepel of in een keukenmachine - tot er een stevige massa is ontstaan waarvan balletjes gerold kunnen worden. Lukt dit niet en blijft het geheel te 'zanderig', voeg dan extra eiwit toe. Als het mengsel te slap is daarentegen, voeg dan extra noten en poedersuiket toe.

Verwarm de oven voor op 150ºC.

2 eiwitten in een kommetje
50 gram poedersuiker op een bord
cupcakevormpjes van bakpapier of gewoon bakpapier

Klop het eiwit los met een vork. Maak balletjes van het mengsel. De balletjes worden bij het bakken tweemaal zo groot, vorm dus niet te grote balletjes. Rol de balletjes door het eiwit en daarna door de suiker. Doe ze in de vormpjes of leg ze op het bakpapier (op een ovenplaat). Bak ze 15 tot 20 minuten in het midden van de oven en laat ze afkoelen.

In een luchtdichte doos of trommel bewaren of invriezen schijnt te kunnen - zelf geen ervaring mee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten