vrijdag 21 oktober 2011

Level playing field zonder waterpas

Onder druk van de eierindustrie wil Eurocommissaris John Dalli de verkoop van eieren die gelegd zijn in illegale legbatterijen na 1 januari 2012 toch toestaan. Compassion in World Farming is geschokt door deze verzwakking van het legbatterijverbod. Doe mee, en stuur nu een protestmail naar de Europese Commissie! 

Compassion in world farming, een club waar ik nog nooit van had gehoord, stuurde me het verzoek mee te doen aan een petitie. Dat heb ik braaf gedaan, ondanks het feit dat ik het met hun brief niet eens ben.


"De beste manier om deze wrede kooien snel te laten verdwijnen is te benadrukken dat de kooien zelf, én de verkoop van eieren die er gelegd worden, verboden zijn vanaf 1 januari 2012. Mocht u echter toch willen vasthouden aan uw plan, dan vraag ik een korte overgangstermijn van maximaal 6 maanden. Tenslotte heeft de eierindustrie meer dan 10 jaar de tijd gehad om zich op de nieuwe regels voor te bereiden!"


Niet dat de scharreleieren leggende kippen nou zo'n geweldig leven hebben, zeventien of vijftien kippen per vierkante meter, afgeknipte snavels, het is en blijft too little too late. Maar wat bedenkelijk is, is dat de goeden weer onder de kwaden moeten leiden. De boeren die niet hebben geïnvesteerd in (marginaal) betere leefomstandigheden krijgen een concurrentievoordeel in de schoot geworpen. Dat lijkt me op zijn zachtst gezegd sneu voor de boeren die dat wel hebben gedaan.


Uitstel met zes maanden slaat overigens ook nergens op. De sector heeft tien jaar de tijd gehad en heel veel boeren hebben de overstap gemaakt. Degenen die gewoon op de oude voet zijn voortgegaan moeten maar op de blaren zitten.


Maar goed, beter iets dan niets en dus toch maar tekenen, die petitie,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten