dinsdag 3 mei 2011

It's economical stupid!

Een half suikerklontje per Tucje!
Via Foodwatch ontving ik een aardige link. Zou verplichte kost op elke basisschool moeten zijn, in plaats van lessen over gezonde voeding door meneer Heijn.

De site Hoeveelsuikerziterin laat, heel simpel, via foto's zien hoeveel klontjes suiker er in bepaalde producten zitten. Van veel producten weten we dat natuurlijk wel.


Dat fruithagel een verschijningsvorm van suiker is mag niemand verbazen, dat er suiker zit in cola weten we net zo goed als dat er nicotine in sigaretten zit, maar dat je per tucje een half suikerklontje verorbert was mij niet bekend. Dacht dat die rommel slechts stijf stond van foute vetten en discutabele synthetische aroma's waarvan sommige wel lekker zijn.

Heel bijzonder is ook dat spul van Nestlé met de naam Yogolino Banaan met wel 3,5% bananenpuree en 14,9% suiker, ook bijzonder is dat het bestemd is voor mensen van 6 tot 36 maanden. Kan me ook niet voorstellen dat wilsbekwamen dit spul zouden slikken.

Dat dat zo maar mag... Kan hier nou niet een ferm handhavend politie-onderdeel voor worden geconcipieerd, lijkt me nuttiger dan die caviacops die strijdvaardig gaan opkomen voor huisdieren met een onbevredigde aaibehoefte.
Nieuw! YOGOLINO SUIKER!
De reden dat suiker zo populair is onder voedselfabrikanten is dat het dankzij overheidssubsidies kunstmatig goedkoop gehouden wordt. Suiker en zout zijn lekker goedkope smaakversterkers die maken dat je als fabrikant fijn kunt bezuinigen op ingrediënten.

Een beetje ambachtelijke zelfkazende boer of een kleinschalige bierbrouwer ziet zichzelf geconfronteerd met frequente en kostbare inspecties en dat allemaal ten behoeve van onze voedselveiligheid. Ondertussen is dit gesjoemel honderd procent legaal, verdient het in veel gevallen zelfs de heilige goedkeuring van IK-KIES-BEWUST en inmiddels is het probleem van de ESBL en de MRSA wel gesignaleerd, maar daar mee is alles ook wel gezegd...

2 opmerkingen:

  1. Over de titel: Ik had iets heel spitsvondigs in gedachten over het verschil tussen 'economy' en 'economical', waarbij het eerste staat voor economie en het laatste voor zuinigheid. Maar zoals dat soms gaat, wilde deze briljante gedachte maar niet tot een briljante boreling leiden en werd de publicatiedruk me ineens te veel.

    Wat ik eigenlijk poogde uit te drukken is dat overdosering van te goedkope suiker, preventieve inzet van antibiotica, verontachtzaming van dierenwelzijn en al die andere zaken die niet duurzaam zijn, economisch onverstandig zijn. Het zijn stuk voor stuk zaken die mogelijk tot kortetermijnwinst leiden, maar die de maatschappij uiteindelijk met hoge reparatiekosten opzadelen.

    Excuus voor deze autoreactie (zal vast niet mogen)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hear hear!
    Ik plaats, als je het goedvindt, even een linkje op mijn eigen blog, want dit zou iedereen moeten lezen (en dan op die link klikken - ga ik nu zelf ook even doen)!

    BeantwoordenVerwijderen