dinsdag 3 oktober 2017

Vagetarische slager

Ik ben geen fan van de vegetarische slager. Ik heb weliswaar niets tegen vegetariërs noch tegen slagers, maar deze mensen roepen bij mij weer-stand op. Ze stralen iets zalvends uit, een soort 'better than thou', waar veel religieuzen ook een patent op lijken te hebben. Maar nu voel ik me toch geroepen ze te verdedigen tegen de NVWA.

Want de NVWA wil tegen ze optreden omdat de vegaslager klanten op het verkeerde been zet met flauwe productnamen als "Gehackt", "Kipstuck-jes" en "Gerookte speckjes". Ik heb daar zelf ook wel een probleem mee, want eerst zo'n beter-dan-u-gezicht trekken en dan precies hetzelfde doen wat al die andere voedingsproducenten doen, vind ik raar.

Hersenamputatie
Als je doet of je heiliger bent dan de rest, verlaag je dan niet tot de praktijken van Bigfood. Maar ondanks mijn aversie vind ik dat ze geen sommatie verdienen van de NVWA. Want waarom mogen al die andere in de branche wat de Vegetarische Slager niet mag? En meer zelfs, want je moet serieus een hersenamputatie hebben ondergaan wil je denken dat deze "Kipstuckjes" niet vegetarisch zijn. Er staat godbetert drie keer "Vegetarische" op de verpakking.

Nee, dan het "culinaire" vlees van EmTé en Spar. Als argeloze koper zou je toch denken dat dat vlees aan hogere kwaliteitscriteria voldoet dan gewoon vlees. Toch? Helaas, mis! Op de achterzijde staat - in rottig kleine lettertjes "Verrijkt met water". Tien tot twintig procent van het vlees is dus gewoon kraanwater en daar betaal je een vleesprijs voor. Dat mag gewoon van de NVWA terwijl het mij toch gewoon een gevalletje pure oplichting lijkt.

Vleesverrijkers
Zo mag je ook lekker goedkoop appelsap verkopen voor de prijs van perziksap of wilde bosvruchtensap. Toegegeven de NVWA ziet er wel streng op toe dat er dan ook echt perziksap en/of bosvrucht in zit, maar een homeopathische hoeveelheid (tienden van procenten) volstaat.

Kortom NVWA, ga eerst eens achter de rest aan en bedenk daarna of de flauwiteiten van de Vegetarische Slager voor deze keer ruimhartig door de vingers gezien moeten worden, want in het perspectief van vleesverrijkers, sapfraudeurs en sluipsuikeraars gaat dit helemaal nergens over.

Uiteraard zal de NVWA betogen dat Bigfood zich keurig aan de letter van de wet houdt en dat is ongetwijfeld waar. Maar dat betekent slechts dat de wet niet deugt en die kan simpelweg aangepast worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten