vrijdag 24 februari 2012

Brood: wat zit daar in?

Varkenshaar weet ik dankzij Loethe Olthuis, maar als het aan Bakkerij Het Stoepje ligt mag ik gissen tot Sint Juttemis. Het Stoepje verkoopt brood en banket en, om het de klant makkelijk te maken zit dat brood in zakken die uitblinken in afwezigheid van informatie. Ze verwijzen namelijk naar hun site. In het kader van een bereidwillige dienstverlening die neigt naar serviel gedrag spellen ze precies uit waarop je moet klikken. Hulde!

Nou ja, hulde... ik vermoed dat ik de eerste ben die die moeite heeft genomen. Nou ja hulde, trefwoord "Weekaanbiedingen" kom ik op de site nergens tegen en dat geldt ook voor "Productinfo". Als ik op "Aanbiedingen" klik, kom ik al evenmin een knop met "Productinfo" tegen. Dus dan maar via "Bestellen"? Helaas, de productinfo blijft onvindbaar.

Wat het betreffende brood betreft heb ikzelf sterk de indruk dat het witbrood is wat bruin is gekleurd, maar helaas kom ik daar niet achter. Meneer 't Stoepje had natuurlijk kunnen overwegen om het de klant makkelijker te maken m.b.v. zo'n QR-tag (zo'n zwart/wit puzzeltje), maar eerlijk gezegd zie ik daar weinig heil in. Zelf heb ik nog nooit een medemens in het wild aangetroffen die met zijn smartphone zijn aankopen staat te scannen. Ik vrees ook dat de persoon in kwestie door zijn medewinkelaars snel zou worden beschouwd als een potentieel gevaarlijke psychoot.

De vraagt die rijst, is of dit zomaar mag. Ik weet niet beter of de nVWA valt kleine importeurs tot in den treure lastig met oekazes om hun potjes en pakjes met terugwerkende kracht te voorzien van Nederlandstalige voedingsdeclaraties ook al zijn ze reeds voorzien van declaraties in het Engels, Duits, Frans. Op de meeste andere producten staat ook keurig te lezen wat er allemaal in zit. Vaak in een vrijwel onleesbaar corps en de meest ongewenste ingrediënten worden gewoonlijk verpakt in een prettig klinkend eufemisme, maar à lá. Zou het nu echt zo zijn dat voor brood een uitzondering wordt gemaakt?

Volgens goed journalistiek gebruik moet ik hoor en wederhoor toepassen. Dat zal ik ook doen. Maar dit vast ter inleiding.


2 opmerkingen:

  1. Zo gevonden, die productinfo. Bijvoorbeeld: http://www.stoepje.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=25

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het uiteindelijk ook gevonden, kreeg bevestigd wat ik reeds vermoedde, het brood wat stevig bruingekleurd met gebrande suiker.

    Echter, daar ging het me niet om. Het punt is dat de productinformatie m.i. op het product aanwezig moet zijn. Als je het via een website aanbiedt lijkt het mij een kleine moeite om de juiste wegwijzers te hanteren.

    BeantwoordenVerwijderen