SLUIPSUIKER |
Afgelopen zondag de mogelijkheid gemist om prof. Jaap Seidell te spreken tijdens een wetenschapscafé in Gorinchem. Het thema was overgewicht en de rol van de overheid -ik vat het wat kort door de bocht samen... Is de overheid niet betuttelend bezig als ze zich met dit soort zaken gaat bezig houden?
Inderdaad, veel te betuttelend: mensen mogen zich best bewust dood eten, zoals ze ook best helmloos mogen motorrijden, geen veiligheidsgordel om hoeven, dronken achter het stuur mogen kruipen en onverzekerd mogen autorijden. Het probleem is echter dat iedereen wel weet, dat rijden zonder gordel levensgevaarlijk kan zijn, maar dat bijna niemand weet wat hij eet.
UNFAIR TRADE |
Diezelfde overheid legt wel geduldig uit dat roken slecht voor ons is en verplicht fabrikanten zelf hun verpakkingen te ontsieren met deprimerende teksten. Alsof er überhaupt nog een roker te vinden is die dát niet weet... De tabaksindustrie ondergaat dit gelaten, want die weten ook wel dat dit geen enkel effect heeft op de verkoopcijfers.
Enge-NUMMERS |
Overgewicht begint zoetjesaan een volksziekte te worden. Dat deze epidemie vooral laag opgeleiden en allochtonen treft mag geen verbazing wekken. Het zijn juist deze mensen die relatief veel gemaksvoedsel en snacks consumeren en die vaak ook slecht geïnformeerd zijn. Mijns inziens is er helemaal geen sprake van betutteling als de overheid hier haar verantwoordelijkheid neemt.
Inmiddels is er een clubje dat met een andere oplossing komt. Veel meer sophisticated... door de QR-tag te scannen vertelt je smartphone je straks alles over het product in kwestie. Het is zeg maar de i-Eetwijzer. Maar - ik zal wel erg gedateerd overkomen - ik geloof er niet in.
BeantwoordenVerwijderenHet idee van simplistische stickertjes/icoontjes is dat je in één (1) oogopslag ziet dat er iets mis is, zoals de fabrikant je ook in één oogopslag laat weten dat het product in kwestie een significante bijdrage gaat leveren aan je levensgeluk, status en sexappeal (en/en), geproduceerd is door lieve oude besjes en in trek is bij mensen zoals jij (man = atletisch en voorzien van een sixpack/vrouw = voorzien van rondingen op de juiste plaatsen en een glimlach die toebehoort een een degelijke, moederlijke femme fatale (en/en).
Ik zie het echter nog niet gebeuren dat hele volksstammen straks in de AH, Spar, Jumbo, Lidl, Aldi QR-tags staan te scannen, waarna ze een korte studie maken van de wordingsgeschiedenis van hun chicken tonite, ingeblikte tonijn, scharrelkip of sugo om afhankelijk van de uitslag voor een ander product te kiezen wat uiteraard ook gescand moet worden...
Maar misschien vergis ik me en wordt het nog heel gezellig: "Heb iemand de guacamole van AH al gescand?" "Ja, 0,7% Avocadopoeier, lachuh!"
http://www.agd.nl/web/Artikel/574955/Smartphone-gaat-voeding-verklaren.htm?nb=agd&editie=24%20oktober%202011&link=Smartphone%20gaat%20voeding%20verklaren&WT.mc_id=mail_agd_24%20oktober%202011&reedxs_setstatus=true