vrijdag 27 juni 2014

Slurpmelk

Foodlog vindt het maar raar dat een topman van een Zwitserse super een pleidooi heeft afgestoken voor betere melk. Hij vindt dat Zwitserse melk moet voldoen aan het beeld dat de consument ervan heeft. Dat wil zeggen, van koeien van grondgebonden bedrijven, die gras eten en nauwelijks of, liever, helemaal geen krachtvoer.

De supertopman (klinkt wel als erg veel eer) bekijkt een en ander vanuit een bedrijfseconomisch perspectief. Hij zegt dat Zwitserland te duur is voor de productie van 'gewoon wit spul uit een willekeurige koe', waarmee op de wereldmarkt geconcurreerd kan worden. "Alleen als de Zwitserse producent beantwoordt aan het beeld en de beleving die de consument ‎bij de Zwitserse zuivel heeft, is de hoge melkprijs in stand te houden."

Kwantiteit zonder kwaliteit
Nederland  lijkt nog steeds de koers te varen van minder maar grotere bedrijven en 'meer productie zonder eigenheid'. Kwantiteit zonder kwaliteit dus. Foodlog vindt het met name opmerkelijk dat een super zich inzet voor de belangen van boeren, zo lieten ze desgevraagd weten.

Toch is de vraag of dat terecht is. Ten eerste is het wel erg vreemd dat melk in supermarkten als een commodity wordt behandeld. Een volkomen inwisselbare witte vloeistof. Een supermarkt die alleen maar slurpwijn zou aanbieden in de varianten wit, rosé en rood zou niet lang serieus genomen worden. Een melkschap met echte keuze en duurdere melkvarianten zou best wel eens heel aantrekkelijk kunnen zijn.

De wal keert het schip
Ten tweede houdt de ontwikkeling van minder maar grote boerenbedrijven een gevaar in voor de supers. De inwisselbaarheid van de boeren - als gevolg van producten zonder eigenheid - en de eenzijdige focus op kosten en dus op schaalgroottevoordelen leidt er uiteindelijk toe dat er maar een handjevol heel grote megabedrijven overblijft. Op dat moment valt er voor de super straks niet veel meer uit te wisselen en verschuift de macht van de supers naar de boeren. De wal keert het schip.

Ten derde. Zou je als topman van een super kúnnen zeggen dat je producten wilt verkopen die níet aan het beeld en de beleving van de consument voldoen... kortom dat je het normaal vindt dat je alleen maar laagwaardige slurpmelk aanbiedt.

Artikel Foodlog

Geen opmerkingen:

Een reactie posten