Van de voedingsindustrie kan je veel leren. Daar werken heel slimme jongens en meisjes voor wie geen enkele truc te min is en wier inventiviteit al even grenzeloos is.
Zo slagen ze er in de goedbedoelende bloggemeenschap voor hun karretje te spannen door een lading bloggers uit te nodigen voor een heldere (ahem) uitleg over het Vinkje. Kost niks en het effect is maximaal. Of je stuurt ze een doosje met velletjes bakpapier die met eetbare olie, zout en suiker bestreken zijn plus wat ingrediƫnten. Het resultaat: bibberend dankbare blogsters die himmehochjautzend schrijven over een nepinnovatie. En wederom, kost niks.
Bijzonder gewenst bijproduct
Ook een leuke, maar van een heel ander kaliber, is de allergenenrichtlijn. Lijkt zo nobel toch? We beschermen met ons allen die arme stakkers die anafylactische shocks kunnen krijgen als ze een verkeerd stofje binnenkrijgen. Alleen is die groep niet erg groot en ten tweede weten die mensen echt wel waar ze op moeten letten.
Een bijzonder gewenst bijproduct van deze maatregel is echter dat heel veel bewerkt eten er ineens een stuk gezonder uitziet. Want de kleine lettertjes op de rugetiketten zijn nog steeds onleesbaar klein, maar de allergenen vallen nu stukken beter op.
Het toeval wil vervolgens dat al die rare toevoegingen, intrigerende chemische verbindingen, alle verschijningsvormen van suiker en smaakversterkers niet allergeen zijn en dankzij de richtlijn vallen ze meteen ook niet meer op tussen: MELKeiwit, TARWE, kan sporen van NOTEN bevatten, SELDERIJ etc. Hebben ze toch slim bedacht.
Rumoer over nepmayonaise
In de VS is rumoer ontstaan rond de nepmayonaise "Just Mayo". Van de FDA mag het geen mayo heten omdat het geen mayonaise is en dat lijkt ons ook want er zitten geen eieren in. In de Guardian is desalniettemin een analyse verschenen die de dubieuze lobby-praktijken van de Amerikaanse eierbranche aan de kaak stelt. En we zouden zeggen, 'hou je vast'.
Zo hebben ze bloggers betaald om positief over eieren te schrijven. Zonder succes pogingen gedaan twee invloedrijke personen voor hun karretje te spannen. Advertenties geplaatst via Google bij uitingen van Just Mayo. Ze hebben een communicatiebureau ingehuurd en ze hebben juridisch advies ingewonnen bij Unilever. Lijkt ons business as usual.
Sowieso hebben we de indruk dat het allemaal een beetje riekt. Want zou de eierbranche zich echt zo druk moeten maken om een nichespeler met een nicheproduct? Wat wel mooi meegenomen is voor de Unilevers van de wereld is dat iedereen nu weet dat zij voor hun mayonaise echte eieren gebruiken. En dat wederom dankzij eetblogland dat schande spreekt van de perfide machinaties van de eierboeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten