donderdag 19 mei 2011

Koeien en (mineraal)water

Toen ik me nog voornamelijk richtte op streekproducten, werd ik regelmatig geconfronteerd met boeren die onderscheid maakten tussen streekproducten en economische landbouw. Ik vroeg dan meestal wat er  economisch is aan melk als die vaak goedkoper is dan mineraalwater. Want mineraalwater produceren is een kwestie van aftappen en doppen op flessen draaien. Melk daarentegen...

En dus is melk goedkoper dan water en is er een ruim aanbod aan mineraalwaters en prijsklassen van net een beetje duurder dan melk tot bijna acht euro. Een waar het ene watertje nog lekkerder, gezonder of anderszins bijzonderder is dan het andere, telt bij melk vooral de plaats in het schap en de prijs c.q. de marge voor de supermarkt. Ik zie bijvoorbeeld nooit een reclame voor melk waarin smaak de hoofdrol speelt.

Als je er boeren naar vraagt, dan blijken ze ook te denken dat melk melk is en dat alle melk altijd hetzelfde smaakt, een echt fabrieksproduct dus. Maar als je doorvraagr, dan blijken ze altijd moeders of oma's gehad te hebben met een voorkeur voor de melk van één bepaalde koe en diezelfde dames proefden feiloos of een van de koeien ziek was. Maar nu vinden we melk melk, het hele jaar door. Terwijl er wel grasboter is, is er niet zoiets als grasmelk en kunnen we het hele jaar door Campina weidemelk drinken; ook midden in de winter als er geen koe meer buiten loopt.


Mijn voorstel om hieraan een einde te maken door de productie van premium melk van op smaak geselecteerde koeien, die met de hand gemolken worden en waarvan de melk wordt gebotteld in speciale genummerde flessen, met de naam/nummer van de koe en de boerderij leverde me weinig fans op. En natuurlijk snap ik best dat zulke melk nooit zal leiden tot grote volumes, maar daar gaat het niet om. Een premium melk kan namelijk ruimte creëren voor melk die zich onderscheid op smaak en die dus best wat duurder mag zijn dan de meest basale variant. Dat mechanisme werkt bij wijn met dat hele scala tussen Chênet en Petrus, bij mineraalwater, pasta's en ga zo maar door en alleen bij melk zou het niet werken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten