donderdag 29 augustus 2013

Fileerder van dienst

En zo haalt het ene argument het andere uit. Gezellig kan je het niet noemen, maar leerzaam is het soms wel. Als gevolg van een discussie over lokaal vlees versus vlees van pampakoeien, i.c. de discussie of mensen ooit de moeite nemen om daadwerkelijk bij een boer of slager te gaan kijken, vroeg ik me af wat de alternatieven zijn. Volgens mijn opponent moet het namelijk online worden geregeld.

Dat online klinkt ook heel bijdehand en bijdetijds, maar wat bedoelt hij eigenlijk? Het is zo'n vraag die je haast niet durft te stellen, want misschien heb je wel iets gemist. Of je krijg een flitsende uitleg over peer-to-peer cloud-based community driven client/server side no-break solid state systems, waarna je je een nietige nitwit voelt. Vervolgens durf je alleen maar iets onverstaanbaars te stamelen in de hoop dat je de indruk wekt dat je alleen maar even testte of je opponent net-zo-bij-de-tijd is als jij*.

Daadwerkelijk naar de boer
In de praktijk zal het wel weer gaan om keurmerken. We hebben in Nederland momenteel meer dan honderd duurzaamheidskeurmerken. Of dat dan wel duurzaam is en of de gemiddelde consument daar mee om kan gaan is sterk de vraag.

Lento Melo toont zelf aan heel diervriendelijk te zijn door middel van een indrukwekkende opsomming aan keurmerken. En natuurlijk geen consument die daar ooit naar kijkt, misschien is het percentage dat de moeite neemt om uit te zoeken wat ISO22000 of Verordening (EG) nr. 825/2004 nog wel kleiner dan het percentage dat daadwerkelijk naar de boer toe gaat...





































Overdadig gecertificeerd
Als fileerder van dienst ben ik maar eens gaan spitten. Men is nogal trots op het overdadig gecertificeerde Uruguayaanse slachthuis. Jammer alleen dat het niet met name wordt genoemd. Ook jammer dat meteen al het eerste keurmerk niets met dierenwelzijn heeft te maken. ISO9001 betreft namelijk een paar meter papier in keurige ordners waarmee het bedrijf kan aantonen dat de kwaliteitszorg keurig op papier is vastgelegd...

Eigenlijk is er maar één (SKAL) dat iets zegt over dierenwelzijn. De rest is - en dan drukken we ons erg voorzichtig uit - minder relevant als het gaat om dierenwelzijn (zie het onderstaande lijstje).
  1. BRC
  2. ISO22000
  3. HACCP (1, 2 en 3 drie betreffen voedselveiligheid en zijn grotendeels overlappend en hebben niets met dierenwelzijn te maken heeft - red. Eetwijzer)
  4. USDA Organic (dit keurmerk ligt momenteel onder vuur omdat 'dierenwelzijn volgens de USDA niet belangrijk is'  - red. Eetwijzer)
  5. Verordening (EG) nr. 1778/2002 algemene beginselen en voorschriften van de levensmiddelenwetgeving, tot oprichting van een Europese Autoriteit voor voedselveiligheid en tot vaststelling van procedures voor voedselveiligheidsaangelegenheden  (Dierenwelzijn? - red. Eetwijzer)
  6. Verordening (EG) nr. 825/2004 Anti-dumping maatregel gericht op Japanse TV-camera's (Het staat er toch echt - red. Eetwijzer)
  7. Verordening (EG) nr. 854/2004 betreft specifieke voorschriften voor de organisatie van de officiële controles van voor menselijke consumptie bestemde producten van dierlijke oorsprong (minimale aandacht voor dierenwelzijn (art .4) - red. Eetwijzer)
  8. Verordening (EG) nr. 999/2001 betreft voorschriften inzake preventie, bestrijding en uitroeiing van bepaalde overdraagbare spongiforme encefalopathieën (BSE - red. Eetwijzer)
Naschrift & Noot:
* De werkelijkheid is soms hilarisch. Terwijl ik druk was mijn een persiflage ontving ik een tweet met als inhoud: "De keurmerken worden vanzelfsprekend ge-audit. Daarnaast ben ik zelf bezig om een 'wisdom of the crowd" model (peer2peer, valuebased te starten. Transparantiemodel. Daarmee kan online 'bezoek' worden vormgegeven'...

#6 Is inmiddels aangepast. Moest niet 825/2004 zijn, maar 593/2013 - typefout. Toch maar weer even erbij gegoogeld en dat blijkt dan te gaan om: UITVOERINGSVERORDENING (EU) Nr. 593/2013 VAN DE COMMISSIE van 21 juni 2013 betreffende de opening en de wijze van beheer van tariefcontingenten voor vers, gekoeld of bevroren rundvlees van hoge kwaliteit en voor bevroren buffelvlees...

4 opmerkingen:

  1. Dank voor de interesse en het scherp houden. Daarom wil ik je goed begrijpen wat hier eigenlijk je punt is. Heb je vragen of twijfels over hoe de dieren gehouden worden, of hoe geslacht? Of is het een algehele ergenis tav certificering en labels?

    Niels Willems (Lento Melo)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk is het een soort van cascade van 'punten'.
    Het begon met ergernis over een gemakzuchtige journalist. Die niet zag dat zijn gesprekspartner appels met peren vergeleek. Daar schreef ik wat over.
    Vervolgens krijg ik na twee maanden een reactie van een betrokkene die iets lijkt te hebben tegen mijn voorkeur voor lokaal omdat dat in mijn ogen beter controleerbaar is.
    Volgens deze man doet geen enkele consument dat - mijn ervaring is anders - en ligt de echte oplossing in online bezoek. Iets met 'peer-to-peer, value-based...'
    Ga ik vervolgens de site van Lento Melo bekijken, ontdek ik dat de suggestie wordt gewekt dat dierenwelzijn bestaat uit een hele reeks certificaten en EU-verordeningen. Daar ben ik van nature al geen groot fan van en als ik dan besluit na te gaan waar die certificaten en verordeningen voor staan ontdek ik dat van de twaalf er tien helemaal niets met dierenwelzijn te maken hebben.
    Voor de goede orde als we de tekst van de bewuste pagina letterlijk nemen staat dat er ook niet, maar dan rest de vraag waarom daar zo'n theater van wordt gemaakt op een pagina over dierenwelzijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Terecht punt. Al die certificaten van het slachthuis illustreren helemaal niet (maar leiden eerder af) waar het bij het dierenwelzijn bij de runderen van Lento Melo om gaat. Gaan we aanpassen. Dank.
    Niels Willems (Lento Melo)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn dag is weer helemaal goed. Niet zozeer omdat ik het zie als een overwinning, maar veeleer omdat mijn wantrouwen onterecht is gebleken. Nu blijken we toch dezelfde uitgangsprincipes te hanteren. Dat dat tot andere oplossingen leidt, doet naar niets aan af.

    Om maar meteen even door te pakken; ik speel al een tijdje met de gedachte om in samenwerking met twee gerenommeerde hotels een proeverij te organiseren op basis van rundvlees. We (Lento Melo, Heijerhof, Beef & Steak,MijnKoeJouwKoe e.d.) roepen allemaal dat ons rundvlees het beste en lekkerste is.

    Dat kan en mag uiteraard, maar mij lijkt het interessant om eens een keer een proeverij op te zetten die lijkt op een wijnproeverij en waarbij consumenten/professionals de gelegenheid krijgen om 'identieke' snits van verschillende runderen te vergelijken.

    Hierbij gaat het me wederom niet zozeer om een competitie met een eenduidige winnaar, maar om bewustwording. Ik denk dat het goed is als mensen vlees leren proeven en als er zoiets ontstaat als smaaknotities bij vlees.

    BeantwoordenVerwijderen